Pályázat a matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális,
valamint a szakmatanuláshoz szükséges kompetenciák erősítésére a köznevelési intézményekben
A támogatott pályázat legfontosabb adatai:
Pályázat száma: | NTP-MTTD-15-0032 |
A projekt címe: |
Fizika digitális bennszülötteknek |
Projekt helyszín: | 8200 Veszprém, Tüzér utca 42. |
Elnyert támogatás: | 1 000 000,-Ft |
Projekt megvalósításának tervezett kezdete: | 2015.12.01. |
Projekt megvalósítás tervezett befejezése: | 2016.06.15. |
A projekt célja:
A fizika tanításának egyik nehézsége, hogy a tantárgyat szinte kizárólag a fizikatudománya alapjainak megtanítására használták, és háttérbe szorult a tanultak gyakorlati alkalmazása. Napjaink gyermekei, a digitális bennszülöttek úgy nőnek fel, hogy amióta az eszüket tudják, használják az okostelefont, a közösségi oldalakat. A mobil digitális eszközökön könnyen hozzáférnek a világháló multimédiás adatbázisaihoz, megosztják a tartalmakat. Projektünk célja volt felmérni, hogyan, mire, mennyire hatékonyan tudják használni a digitális tartalmakat iskolánk diákjai a tanuláshoz, illetve az információszerzéshez fizikaórákon. Fel szerettük volna hívni a diákok figyelmét arra, hogy a digitális eszközök, illetve programok lehetnek hasznosak is, nem csak „játszani” lehet, hanem közben tanulni is. felméréseink szerint diákjaink jelentős százaléka használja az internetet, de legfőképpen játékokra, egymás közötti kommunikációra, kevésbé használják információszerzésre a tanuláshoz.
Projekt megvalósítása:
A programokat megvalósító csoport tagjai lelkesen, és elszántan végezték munkájukat, bár elég nehéz volt a délutáni edzések miatt (mindannyian versenyszerűen sportolnak) időpontot találni a munkához. Ezt úgy oldottuk meg, hogy kisebb csoportokban dolgoztunk, elosztva egymás között a feladatokat. Egyszerű, a fizika tananyagához kapcsolódó, alkalmazásokat, oldalakat kutattunk fel, és ajánlottunk a diákok figyelmébe, melyeket szakkörön, órákon használtunk is.
Interaktív bemutatókat készítettünk, a bemutatókhoz feladatlapokat, kérdőíveket, melyek segítségével felmértük, mennyire végeztünk hatékony munkát, hogy sikerült-e ötvöznünk a hagyományosat a modern technológiával.
A fizika tanulása során folyamatosan ébren kell tartani a diákok érdeklődését. A legkönnyebben kísérletek bemutatásával lehet a diákokat motiválni, ezért a projekt végén, tehetségnap alkalmával az iskola diákjai megismerhették a projektben részt vevő tanulók által megvalósított kísérleteket.
A támogatás segítségével megvalósult szakmai tevékenységek:
December-január: A program megvalósítását kérdőíves adatlapok összeállításával, kitöltésével és kiértékelésével kezdtük. Az eredmények alapján a diákok 96%-a internetezik, 74% napi rendszerességgel, és az internetet használják iskola utáni kapcsolattartásra. A diákjaink 67%-a használja az internetet naponta többször (átlagban 2 órát) legfőképpen internetes játékra.
Február: Pszichológus segítségével felhívtuk a diákok figyelmét az internethasználat veszélyeire, és az etikus felhasználásra.
Előadás során megismerkedtünk különböző alkalmazásokkal, például sulinet digitális tudásbázis, HMika oldala, Pet Colorado, stb. A fizikai világ szimulációja 3 D-ben című előadás felhívta a diákok figyelmét a számítógépek, programok másféle felhaználási módjaira is.
Április: Látogatás az Audi Hungária Motor Kft győri gyárába, melynek során betekintést nyerhettünk a a technológiai folyamatok tervezésétől kezdve a megvalósulásig a gyár munkájába, mindennapjaiba.
Május: Az iskolában megtartott tehetségnapon diákjaink saját kísérleteiket, munkájukat mutatták be diáktársaiknak. Az iskolai tehetségnap keretein belül a tanulók olyan előadásokat, kísérleteket mutattak be, amelyek akár otthoni eszközökkel is elkészíthetőek, természetesen szükséges hozzá némi kutatómunka és kreativitás is. Az első, diákok által bemutatott kísérlet, melynek témája a 3D-s hologramkép készítés volt. Szükséges hozzá egy okostelefon, vagy tablet melynek segítségével az interneten egy speciális videót elindítva keletkezik a kép. A második kísérlet Pongó, a rezonanciakutya volt. Az eredeti ötletet Öveges József valósította meg, ezt fejlesztettük tovább. A kutyaházban egy egyszerű áramkör található, melynek részei: vasmaggal ellátott tekercs, lemezrugó, vezetékek, lemezrezonátor. Hang segítségével a ház falát megrezegtetjük, megszakad az áramkör, a laprugó kilöki Pongót a házból. A harmadik kísérlet egy 8x8x8-as LED kock volt, melynek elkészítéséhez és működtetéséhez külön számítógépes programot kellett írni. A programot elindítva a kocka különböző módon és formában világított, több térbeli alakzatot is megjelenített.
Nálunk járt a Zöld járat,érdekes kísérleteket láthattak diákjaink.
Start-up előadás megmutatta, hogyan lehet fejleszteni és használni az internetes vállalkozásokat.
Mivel diákjaink döntő többsége versenyszerűen sportol, egy előadás keretein belül megtudhattuk, milyen szerepe van a fizikának a sportban, például mi a fizikája egy csavart labdának, stb.
Június: Kirándulást szerveztünk a Pannon Csillagdába, Bakonybélbe.
A kiadvány letölthető változatban (pdf).